Revoluce na kolech
V sídle Evropského parlamentu a zejména před ním, byla dnes pozornost upínána na samořídící auta. Ta zde předváděla, kam až vývoj došel, a nabídla zcela realistické vize, jak to bude v budoucnu vypadat na našich silnicích. Česká europoslankyně Dita Charanzová pořádala v EP konferenci Revoluce na kolech, jejíž součástí byla mj. také praktická ukázka: "Všichni se dnes mohli na vlastní oči přesvědčit - a na vlastní kůži si vyzkoušet, že prototypy vozů, které nepotřebují řidiče, již existují. To je hmatatelný důkaz toho, jak napřed jsou vývojová centra automobilek, nikdo nepochybuje o tom, že toto je budoucnost, která nás dříve či později čeká. To co jsem chtěla dnešním setkáním ukázat, je hlavně potřeba zrychlit přípravu jasných pravidel. A tento úkol samozřejmě čeká hlavně evropské instituce."
K často opakovaným neznámým, které je třeba vyřešit, je například zodpovědnost za nehodu či kolizi na silnici. Ponese ji řidič, který ale vlastně auto neřídí, automobilka, výrobce softwaru, nebo telekomunikační firma, zajišťující pokrytí? Výzvou je také ochrana dat. "Auta řízená digitálně budou provozována na principu přenosu dat, tady je velké riziko toho, že se k takovým nformacím může dostat někdo neoprávněný. V horším případě ale může převzít kontrolu nad vozem, pokud se nabourá do jeho systému, jinými slovy, pokud auto tzv. hackne. Musíme si v těchto případech ochranou dat být jisti na 100 %, tady jde o ochranu zdraví, možná života," vysvětluje Dita Charanzová.
Konferenci zahájil Gunter Oettinger, komisař pro digitální ekonomiku a také šéf frakce ALDE Guy Verhofstadt: "Ta auta už jsou dnes realitou, s jedním jsem řed chvílí jel, a EU nesmí zaspat. Pokud chceme hrát prim ve světovém automobilovém průmyslu, pokud chceme víc evropských aut v ulicích, musíme se problému postavit čelem a vytvořit jednotná pravidla - od pokrytí, přenosu dat, přes bezpečnost až po systém pojištění. To je šance na zvýšení konkurenceschopnosti EU, šance pro větší bezpečnost na silnicích a v neposlední řadě také pro méně emisí v ovzduší."
Na konferenci vystupovali také zástupci automobilek (Volvo, BMW), telekomunikačních firem (IBM, Cisco), pojišťoven atd. "Lidé samořídící auta chtějí, to vychází z všemožných průzkumů, mají možná své obavy, málokdo třeba chce, aby se takovými auty vozily děti, ale novým technologiím fandí i v tomto odvětví. My se dnes shodli na tom, že se přípravné práce na nových pravidlech musí zrychlit. Na technologickém vývoji se v automobilkách začalo už před mnoha lety. Vůz digitálního věku bude smartphone na kolech, nebo jak řekl jeden z přednášejících "třetí životní místo" - po obýváku a kanceláři, to bude právě vůz, kde budete moct třeba odpočívat," uzavírá Dita Charanzová.