Konec geoblockingu znamená konec diskriminace při nakupování online

Evropský parlament se přijal nařízení zakazující tzv. geoblocking. Nová legislativa odstraňuje diskriminaci při online prodeji, evropští spotřebitelé si tak budou moci bez omezení vybírat, ve které zemi Unie chtějí nakupovat.

 

„Týká se to jak spotřebního zboží, tak například pronájmu auta či nakupování cloudových služeb v jiné zemi EU apod. To je veskrze pozitivní zpráva, v návrhu mi ale chybí dořešení otázky online nákupu produktů pod autorským zákonem – zejména hudby a filmu. To se ukázalo v průběhu vyjednávání jako natolik komplikované, že jsme dohody nebyli schopni. Jsem ráda, že to nebylo zcela smeteno ze stolu, jak někteří kolegové požadovali, ale zavázali jsme se k této otázce do dvou let vrátit,"  vysvětluje Dita Charanzová, stínová zpravodajka materiálu za frakci ALDE a zároveň místopředsedkyně Výboru pro jednotný trh a ochranu spotřebitele (IMCO).

 

„Diskriminace, kterou chceme odstranit, se dnes týká zhruba dvou třetin online firem a velmi často se projevuje v různé ceně pro zákazníky z různých zemí. Nebo tím že je zákazník v některé z fází nákupu zablokován či přesměrován na stránky zprostředkovatele prodeje. Jindy prodejce požaduje při platbě kreditní kartu ze "své" země, neumožní prohlédnout celý detail nákupu apod. Tyto i další praktiky by od letošních Vánoc měly být minulostí,“ vysvětluje Dita Charanzová.

 

Směrnice pamatuje i na tzv. prodej zboží bez donášky, což byl jeden z požadavků i českých firem. „Pokud si německý zákazník objedná lednici z českého online obchodu, bude mu garantována možnost takový nákup provést za daných podmínek, ale eshop není povinen zajistit i odvoz do jiného státu, zákazník si bude muset dopravu zajistit sám,“ vysvětluje Dita Charanzová. A připomíná, že i pro české firmy, které se v online prostředí velmi dobře etablovaly, to znamená přiblížení se zákazníkům ze zahraničí.

 

Další krok v této oblasti by měl vést také ke snížení ceny za dopravu zboží koupeného online, což bývá častý důvod, který lidi odrazuje od nákupu v zahraničí.