Evropské silnice budou bezpečnější, nová výbava aut sníží počet nehod

Evropský parlament přijal nařízení směřující k větší bezpečnosti na evropských komunikacích. Na jeho výsledném znění se podílela i česká europoslankyně Dita Charanzová. „Každoročně stále umírá na evropských silnicích víc než 25 tisíc lidí, a to i přesto že jsme za poslední roky snížili počet obětí automobilových nehod téměř o polovinu. Nové technologie nám dávají nové možnosti, jak snižovat počty mrtvých i zraněných v silničním provozu. Zařízení, která byla dosud dostupná pouze v luxusních vozech, by měla nyní sloužit všem,“ říká Dita Charanzová.

 

S výsledným zněním textu je Dita Charanzová v principu spokojena, v průběhu jeho projednávání ale prosadila na čtyři desítky pozměňovacích návrhů: „Komise například původně navrhovala, aby v případech, kdy řidič překročí povolenou rychlost, reagovalo auto vibrací plynového pedálu. Takto by to bylo naprosto nepřijatelné. Prosadila jsem proto, aby si výrobci mohli sami zvolit technické řešení, vybrat reakci auta na překročení rychlosti, ale hlavně aby mohl být tento systém samotným řidičem vypnut, pokud jej nechce používat. Jde o asistenční režim, který nám má jízdu například v městech usnadnit, nikoli omezovat a kontrolovat,“ vysvětluje Dita Charanzová. Vítá také, že byl posunut termín vstupu v platnosti u tohoto nařízení, a to na 30 měsíců po jeho přijetí, aby měli výrobci a také řidiči dostatek času na adaptaci.

  

Dita Charanzová rovněž ostře vystupovala proti návrhu Komise vybavit povinně vnitřní prostory vozu kamerami, které by monitorovaly, zda řidič například nevykazuje známky únavy či jiné rizikové chování a v případě potřeby auto dokonce zastavit v provozu. „Nic takového nakonec v návrhu není, dokonce ani povinnost instalovat do nových aut tzv. alkoholový zámek, který by neumožnil řidiči nastartovat auto v případě pozitivního výsledky dechové zkoušky na alkohol. Nařízení pouze požaduje, aby vůz měl pro takové zařízení přípravu, nikoliv zámek jako takový.“

 

Auta, která budou homologována po vstupu nařízení v platnost, mohou mít maximálně vnitřní senzory, které například zaznamenají to, pokud řidič bude za jízdy manipulovat s mobilním telefonem. Až 30% dopravních nehod je totiž způsobeno právě nedostatečnou pozorností řidičů, například právě v důsledku používání mobilu.

 

Nové nařízení představila Komise vloni v květnu, a poprvé se věnuje jak otázce bezpečnosti aut a jejich posádek, tak také se zabývá otázkou dalších účastníků silničního provozu, chodců, cyklistů apod. „Návrh komise byl dobrou iniciativou, nicméně obsahoval ustanovení, která vyžadovala úpravu, proto jsem podala oněch 40 pozměňovacích návrhů. Je nutné dbát na to, aby i přes všechny pokročilé technologie, která v autech máme či mít budeme, to byl stále řidič, který rozhoduje o všech aspektech řízení, směru jízdy, rychlosti apod. Proto jsem ráda, že moje návrhy prošly,“ uzavírá Dita Charanzová.